Programme de Recherche International
Normandie
Paris Île de France

Intervenants

Krista Broeckx

Curatorial Assistant, Canadian Art Ottawa, National Gallery of Canada
Biographie

Krista Broeckx is a Curatorial Assistant, Canadian Art at the National Gallery of Canada. Following the completion of her Master’s degree in Art History at Carleton University, Ottawa, she joined the National Gallery’s Canadian Art Department in 2016. She contributed to the development and production of the National Gallery’s major touring exhibition, Canada and Impressionism: New Horizons (Munich, July­–Nov. 2019; Lausanne, Jan.–May 2020; Montpellier, Sept. 2020- Jan 2021; Ottawa, Feb. 2021–May 2021). She is co-author of an important survey of the development of Impressionism in Canada, “Chronology: Canadian Impressionism at Home and Abroad” in Canada and Impressionism: New Horizons 1880–1930. Broeckx has also published on the connection between landscape painting and nation-building in mid-19th century Canada in “Painting a Settler Nation: Frederick Verner and the Canadian West,” RENDER: The Carleton Graduate Journal of Art and Culture 4 (2016). She is a regular contributor to NGC Magazine, including most recently “Mary Hiester Reid’s Interiors as Expressions of Self” (September 2020), and “Framing the Modern: Katherine by Clarence Gagnon” (February 2020).

Gwendoline Cortier-Hardouin

doctorante, Ecole normale supérieure de la rue d'Ulm
Biographie

Gwendoline Corthier-Hardoin est chercheuse à l’École normale supérieure de Paris et à l’Université Paul Valéry Montpellier 3. Elle mène un doctorat sur les artistes collectionneurs et l’étude de la constitution de leurs collections de la seconde moitié du XIXe siècle à aujourd’hui. Elle a contribué à plusieurs revues et ouvrages tels que « Artistes collectionneurs.
Ce que révèlent les archives » (roots§routes, n°33, 2020), « Artiste collectionneur : construire sa généalogie artistique » (A l’épreuve, n°7, 2021) ou encore « The artist collector: a dual actor in the artistic scene. The example of Bernar Venet’s collection » (Tools For The Future: Researching Art Market Practices From Past To Present, 2021). En parallèle de ses recherches, elle est chargée de missions sur les collections au MO.CO. (Montpellier Contemporain) où elle gère un pôle de recherche sur la question des collections et des collectionneurs d’art contemporain.

Alexandre d'Andoque

vice président, Association du Musée d'Art Gustave Fayet à Fontfroide
Biographie

Alexandre d’Andoque est un arrière-petit-fils de Gustave Fayet qui acheta avec son épouse Madeleine en 1908 l’abbaye de Fontfroide et la restaura. Diplômé de Saint-Cyr, de l’Ecole de guerre et auditeur de l’IHEDN, le général d’Andoque a récemment commandé l’Ecole de cavalerie a Saumur et de 2017 à 2020 le musée de l’Armée aux Invalides à Paris. En marge de sa carrière militaire, il étudie les grandes campagnes de restauration de Fontfroide menées au XIXe par Viollet le Duc puis au XXe par Fayet. Il s’intéresse par ailleurs à la collection de Fayet qu’il reconstitue pas à pas en exploitant notamment les archives privées familiales. Il est l’auteur d’un premier essai sur cette collection paru en 2015 dans un ouvrage collectif consacré à Fayet, publié par les Éditions du Regard, Gustave Fayet, l’oeil souverain et d’un essai à paraître en 2021 sur Gustave Fayet et Odilon Redon. Il est vice-président de l’association Musée d’art Gustave Fayet à Fontfroide qui s’attache à mieux faire connaître la vie et l’oeuvre de Gustave Fayet.

Anne Distel

conservatrice générale honoraire du patrimoine
Biographie

Théo Esparon

doctorante, université Paris Nanterre
Biographie

Théo Esparon est doctorant contractuel à l’Université Paris-Nanterre. Dans la perspective d’une étude croisée de l’histoire de l’art et de l’histoire du cinéma, sa thèse, La collection d’art et les films de Josef von Sternberg, cherche à élucider le rapport entre le goût du cinéaste et son style. Sa recherche a donné lieu à la publication d’un article dans la revue Trafic au printemps 2018 et, entre le 25 septembre et le 18 octobre 2019, à une rétrospective des films muets de Josef von Sternberg à la Fondation Jérôme Seydoux-Pathé.

Frances Fowle

professeur, université d’Edimbourg et conservatrice en chef, National Galleries of Scotland
Biographie

Anne Higonnet

Professeur d'histoire de l'art, New York, Barnard College of Columbia University, Radcliffe Institute Fellow at Harvard University, 2019-2020
Biographie

Anne Higonnet is professor of Art History at Barnard College of Columbia University. She was educated at Harvard College (BA ’80) and Yale University (PhD ’88). Her doctoral dissertation was dedicated to the art of Berthe Morisot, and she has continued to work on Impressionism ever since, alongside the histories of collecting and of childhood. She is the author of 5 print books, two book-scale digital sites, and many articles or essays. Her work has been supported by Getty, Guggenheim, and Social Science Research Council fellowships, as well as by grants from the Mellon, Howard and Kress Foundations. She is a prize-winning teacher and has lectured widely, including in the Live Arts program of the Met Museum. In 2018-2019 she served on the comité scientifique of the Musée d’Orsay Modèle noir exhibition, and contributed the essay on re-writing labels to its catalogue. In 2019-2020, she was a Radcliffe Institute Fellow at Harvard University.

Carolyn Kinder Carr

National Portrait Gallery Deputy Director and Chief Curator Emerita
Biographie

Dr. Carr, former Deputy Director and Chief Curator of the National Portrait Gallery, received her B.A. from Smith College, her M.A. from Oberlin College, and her PhD from Case Western Reserve University. At the National Portrait Gallery, Dr. Carr organized or co-curated numerous exhibitions, each accompanied by a publication. These include Gaston Lachaise: Portrait Sculpture; Then and Now: American Portraits of the Past Century from the Collection of the National Portrait Gallery; Hans Namuth: Portraits; Revisiting the White City: American Art from the 1893 World’s Columbian Exhibition; Rebels: Painters and Poets of the 1950s; A Brush with History: Paintings from the National Portrait Gallery; Retratos: 2000 Years of Latin American Portraits;Legacy: Spain and the United States in the Age of Independence 1763-1848;Capital Portraits: Treasures from Washington Private Collections; and Alice Neel: Women ( presented at the National Museum of Women in the Arts). Her most recent publication is Sara Tyson Hallowell: Pioneer Curator and Art Agent in the Gilded Age.

Marie Laureillard

maître de conférences, université Lumière-Lyon 2, Institut d’Asie Orientale
Biographie

Marie Laureillard, maître de conférences HDR en études chinoises à l’université Lumière-Lyon et membre de l’Institut d’Asie Orientale de Lyon et du CEEI (Centre d’Etude de l’Ecriture et de l’Image), mène des recherches sur la littérature et l’art chinois modernes. Elle est l’auteur de Feng Zikai, un caricaturiste lyrique : dialogue du mot et du trait (L’Harmattan, 2017) et Shanghai en 1930 : les revues de caricatures « Shanghai Sketch » et « Modern Sketch » (Hémisphères, 2021) et a co-dirigé Fantômes dans l’Extrême-Orient d’hier et d’aujourd’hui (Presses de l’Inalco, 2017), À la croisée de collections d’art entre Asie et Occident (du XIXe siècle à nos jours) (Hémisphères, 2019) et Images écrites de la Chine d’aujourd’hui (en cours). Elle est également traductrice littéraire, notamment de nouvelles de la période républicaine (Ye Lingfeng, Confessions inachevées, éditions Serge Safran, 2020) et de poésie (Yu Kwang-chung, Le veilleur de nuit, Circé, janvier 2021).

Ségolène Le Men

professeur émérite, université Paris Nanterre
Biographie